MOD ØST

Back in the US

dagbogPosted by Per Mouritsen Wed, August 18, 2010 04:22:29

d. 17. aug. 21:10

Tilbage i USA efter en 3 dages tid i Canada. Grænseovergangene er gået tilpas smertefrie og selve Canada var en dejlig kort oplevelse. Lige nu er vi i Detroit, hvor vi i morgen skal på bil museum. Detroit har jo været en trivende storby takket være bilindustrien, men har gået voldsom tilbage siden japanerne begyndte at masseproducerer biler tilbage i slutningen af 60’erne, såhh jeg er ikke blevet særlig populær i byen endnu da jeg har gået rundt det meste af dagen i en tanktop, som har Toyota skrevet på ryggen – så ka’ de lære det!

Hov… Henrik har li’ fundet ud af at Slayer og Megadeth spiller her i Detroit om 2 dage… håber ikke der er udsolgt til koncerten. Vi har tjekket ind på en motelkæde i dag ved navn Red Roof, det er i den billige ende, og der er gratis kaffe og morgenmad.

I går var en af de bedre dage. Vi nåede til Toronto, og var oppe i deres mægtige TV-tårn, som er et af de højeste bygninger i verdenen. Egentlig er der vist ikke så meget andet og lave i selve byen, men for vores vedkommende blev det også til en lille gåtur i byen, hvor der var et par rigtig hyggelige områder. Blandt andet så universitets området meget hyggeligt ud, også varmer det da også en idrætslærer hjerte når man ser at de studerende spiller rigtig fodbold med hinanden. Det så langt hyggeligere og studiemiljøet virkede heller ikke så påtaget som Harvard.

Efter Toronto gik turen mod Niagara Falls, hvor vi camperede på Jellystone Camping, og tog en tur i børnebassinet inden vi tog ind og så selve vandfaldet. I vores bøger, havde vi læst at vandfaldet så bedre ud fra den Canadiske side, så det var der vi holdt os til. Den bedste investering vi har gjort os indtil videre er vores GPS, og takket være den fandt vi også en gratis parkeringsplads, så vi ikke behøvede at smide 100 kr. for at parkere bilen. GPS’en har for lang tid siden allerede tjent sig ind. Det fede ved den er også, at vi kan jo indstille den til at undgå de store 4-5 spor motorveje, så vi kan komme ud og køre ad de mindre landeveje, hvilket gør hele køreturen meget mere behagelig, og udover det er der jo et væld af ting, som allerede er indkodet i den så vi kan finde li’ hvad vi har brug for – fra Tyske Schnitzel-restauranter til lokale sportsmuseer.

Selve vandfaldet var flot og imponerende og selvfølgelig et besøg værd, men det skal da også siges, at det jo et eller andet sted jo er begrænset hvor lang tid man bruger på at se et vandfald, for i sidste ende er det jo bare et stort vandfald, som er blevet et pilgrimsmål for flere millioner af amerikanske og canadiske turister, og det bæger byen også præg af, da der er alt muligt andet tam-tam som stedet lokker med. Store 4D biografer, vandland, indendørs frit fald og tivoliparker pryder bybilledet men heldigvis har de undladt at ødelægge selve promenaden nede ved vandfaldet. Selve vandfaldet er oplyst om aftenen så man kan se vandfaldet døgnet rundt.

Når man siger USA er en af tingene jo også fastfood, og der har vi også gjort vores for at prøve fastfood kæderne af. Det er jo et eller andet sted utroligt, hvor mange forskellige kæder der er, og da vi prøver en ny kæde hver dag, er jeg spændt på hvor lang tid der går før vi har ædt os igennem dem alle. I dag var vi på Taco Bell, som jeg må sige er min favorit indtil videre. Ellers har jeg sat tænderne i burgere fra blandt andet Grill n’ Chill og Pizza’er fra forskellige kæder i New York, som jeg ik’ li’ kan huske hvad hedder.

Ellers er jeg også i gang med at tygge mig igennem diverse sødesager, som der kun koster en slik c”,)..~~.. I dag fik vi også penge tilbage på den luftpumpe som vi købte i Boston. Underlige skilte kommer vi forbi dagligt. I dag var de mest besynderlige Cockhutt, og udenfor en kirke stod der også ”Got problems – who cares? – Jesus cares” og så var der også for et par dage siden ”Avoid a cardiac – rent a kayak”.

Hvad angår økonomien på vores tur, så kommer den nok til at ligge på omkring de 100 $ om dagen. Overnatningen kommer til at ligge mellem 10-45 $ alt efter om det er camping/hostel eller motel/hotel, mad kan selvfølgelig varierer meget, alt efter om vi laver det selv, spiser på fast food kæder (som har de billigste varme måltider) eller på restauranter, så det kan ligge fra 5-45 $ men snittet kommer nok til at ligge omkring de 20 tror jeg. Ellers er der jo selve transporten, som med leje af bil og benzin nok vil ligge på et gennemsnit på 20 $ (da vi jo er tre til at dele regningen). Sightseeing og sjov og spas afhænger jo som altid af hvad man kaster sig ud i, og her er det min erfaring, at det er byturene, som kan vende op og ned på det hele, men hvis man gør det billigt kommer gennemsnittet til at ligge på 20 tror jeg, men det kan li’ så godt gå hen og være 40 eller mere. Så som det ser ud med disse tal vil forbruget blive på 55-150 eller et gennemsnit på omkring de 100.