MOD ØST

Incredibel India

dagbogPosted by Per Mouritsen Fri, March 25, 2011 15:31:04

Udaipur d. 25. marts 15:50

Indien åhh Indien, det er ikke uden grund at Indien har sloganet ”Incredibel India”, for utroligt er det på mange måder. Vi ankom til Udaipur i går efter, at vi havde været i Bundi i over en uge. Bundi var et dejligt pusterum efter at vi havde brugt lang tid i Indiens storbyer og turist hot spots. En herlig lille landsby med et par kunstige søer, der blev bygget tilbage i 1600-tallet. Ellers er der et hyggeligt palads, og en masse aber. Vi levede faktisk for det meste i burer, så aberne ikke kunne komme og tage vores ting. Bryony brugte meget tid på at blive underholdt af abernes finurligheder.

Vi fejrede også Holi der, som er en stor festdag i Indien. Om aftenen havde byen fået en masse nye træer stillet op, som inderne havde bragt ned fra bjergene. Træerne blev pyntet, og mange steder blev der malet forskellige motiver, og billeder på asfalten foran og rundt om træerne. Et sted havde de lokale bygget et mini Taj Mahal med springvand og miniaturer træer. Der blev drukket i smug, danset, sunget og festet på bedste maner. Næste dag var det Holi… jeg havde på sin vis både glædet og frygtet denne dag, da inderne går helt over gevind… I princippet er det en slags masse farvekamp, hvor man bliver smurt ind i alverdens farverige pulverfarvestoffer indtil de alle smelter sammen til en brun klæbrig masse, som tager flere dage at få vasket af… Jeg har stadig lyserøde negle og min mave er også dækket af lyserøde mærker hist og pist. Min hud i ansigtet føles rug, og jeg kommer nok til at skalle en del om et par dages tid. Vi havde ellers taget vores forholdsregler, og smurt os ind i babyolie (især i håret), men da vi kom ud på gaderne var vi bare et nemt mål. Vi blev overtalt af et par gutter til at lege Holi sammen med dem, og endte med at køre rundt til 5-6 forskellige hjem, hvor vi sad bag på deres motorcykler. De havde både trommer og andet tam tam, så vi vendte byen på den anden ende. Rigtig spas, men da de begyndte at sloges indbyrdes, vidste vi at det var på tide at sige tak for morskaben, men vi måtte hellere komme tilbage til vores hotel. Vi må have haft lag på lag på lag af maling, da vi kom tilbage til vores hotel sad bedstefaderen, som havde bygget hele ”imperiet” op og drak whisky, så vi fulgte trop. En herlig måde at af slutte en hektisk og fornøjelig dag. Bryony var godt træt. Hun havde ikke haft mange pauser til at sidde ned og slappe af. Der var hele tiden indiske fyrer om hende, som ville danse, og tage billeder med hende. Hun var godt træt. En indisk dame havde også smurt lilla og lyserød farve overalt på Bryonys tænder, og selv hendes snot kom ud i regnbuens farver.

Jahh jeg har prøvet det her Holi nu, og jeg tvivler på, at jeg vil kaste mig ud i det på samme måde igen, hvis jeg er i Indien til en anden Holi en gang i fremtiden. Men interessant var det da. Selve vores hotel, var også en grund til at vi blev i Bundi så længe. Det var rigtig hyggeligt og vi fik slået 25 % af prisen. Vi havde en flot balkon, som godt nok var hegnet ind pga. aberne var meget nysgerrige. Selve værelset var også ren luksus, så selvom det var lidt mere end vores budget var på, så besluttede vi os for at vi fortjente et lækkert sted i et par dage. I byen fik vi også vores hangouts, hvor især en tag-top-restaurant ved navn Tom og Jerry, blev vores favorit sted. En af dagene tilbragte vi faktisk 10 timer i træk der… haha… Den er ledet af et par humoristiske fyrer, som er super flinke og sjove at være sammen med. De laver også en stor slem karry.

I går fik vi dog omsider rykket videre fra Bundi, og nåede over Chittaurgarh, hvor vi brugte vores eftermiddag på at blive overtalt af en tuk-tuk fører til at hoppe på en dags tour rundt om fortet, som var grunden til, at vi var stået af toget i Chittaurgarh. Det viste sig at være den helt rigtige løsning for os. Vi betalte 300 rupes (7 $) for at ha’ ham som chauffør, hvilket betød, at vi fik set alle de interessante ting ved fortet, som for vores vedkommende helt sikkert er noget, der er værd at bruge en dag på, især hvis man rejser mellem Bundi og Udaipur. Da vi var færdige med vores fort sight-seeing hoppede vi på en bus, og ankom til Udaipur 19:30. Fik forhandlet en pris ned på en tuk-tuk til den gamle del af byen, og fik forhandlet en pris ned på et værelse, der ligger ind ad en sidegade, så vi er væk fra larmen. Det er lidt mere sparsomt, end det sidste sted vi var, men vi betaler også det halve, og jeg har selv været i gang med at rengøre vores værelse lidt mere, men det er rigtig hyggeligt, og familien der ejer det er superflinke. Bryony skal på pigetur sammen med bedstemoderen i morgen klokken 5 om morgenen. De skal på tur hen til et tempel og se en masse piger i kulørte sarier, som skal lave noget ”hindupigeting”.

I morges var vi hjemme hos bedstemoderen og drikke indisk the, og sniksnakke om alt muligt hun var især meget snaksaglig om de vestlige sexvaner, da der var en tysk pige for en måneds tid siden, som havde taget 2 fyrer med sig hjem i seng. Og næste dag var der ikke mere i det. Hun var meget tjahh interesseret, misundelig og samtidig lidt forarget over vestliges sexvaner… Haha… hun er en bedstemor med slag i, og har mange historier og et smilende sind.

Efter frokost har dagen gået med at trisse lidt rundt i byen, og være på et par hyggelige caféer. Der er en god energi her i Udaipur, og jeg tror vi ender med at blive her i en uges tid. Vi har allerede snakket med en kunstmaler, om at få lektioner i at male Indisk kunst. Vi købte nogle små malerier i Bundi hos en gademaler. Og selvom jeg har været lidt skeptisk med vores køb, så har jeg lagt mærke til at med de detaljer, som vores malerier har i forhold til malerier af samme art her i Udaipur, så har vi gjort en fornuftig handel. Udover det har vi også planer om at dyrke Yoga her, og Bryony har også tænkt sig at tage et kursus i Indisk madlavning, så det bliver nok det de næste par dage kommer til at gå med.

Byen har en kæmpe James Bond fetich, fordi Octopussy blev filmet her, og selve templet i midten af søen, er i dag en restaurant/bar, som man kan tage ud til ved hjælp af en lille bådtur, hvor vidt vi tager derud er endnu uvist, men vi har allerede set flere hoteller og restauranter skilte med at de viser Octopussy hver eneste aften…

Af sjove indiske episoder har der været som altid en masse fnisende halvgenerte piger. Vi har også deltaget i en af de mange cricketkampe på gaden sammen med nogle indiske unger. Der har været indiske køer, som har stået og ventet på os og stanget ud efter os, når vi har forladt vores hotel. Aber der hopper op og ridder på grise. Mange vil gerne have taget deres billeder med os, det sidst nye der er sket på den konto, var at en inder kom løbende hen til mig, mens vi var ved fortet i Chittaurgarh: ”Please sir one foto” og rakte en grædende baby til mig, som bestemt ikke blev mere glad over at blive holdt af en dansk skægabe. Og inden billedet af os var blevet taget med mig, baby og 3-4 andre inder havde ungen lavet i bukserne… 5 min. senere så jeg dem skifte ungen udenfor et tempel, og selvfølgelig blev lortebleen bare lagt på trappen… Åhh Indien… Man bliver nødt til at tage det hele med et smil, for det hele er bare en del af oplevelsen.

Prisen kan altid forhandles ned, eller man kan få mere service for sine penge. Bare i dag ville vi købe en adapter/forlængerledning, og det første sted vi så på stik forlangte de 3 gange så meget for hvad vi ledte efter i dårligere kvalitet end, hvad vi endte med at købe. Prisen på flaske vand svinger meget fra 7.5 rupes for en liter til det dobbelte, og det er i kioskerne. Nogle gange er det billigere at købe vand fra en restaurant. I sidste ende er det ikke mange penge, men hvis man gør det op, så kan det enten gøre ens rejse i Indien 10-20 % dyrere eller 10-20 % billigere, så det er værd at gøre det til en del af gamet at prutte om prisen, hvilket jeg ikke har noget imod, men jeg ved at andre rejsende har svært ved det, og bare betaler den pris, som der bliver givet dem.